יום ראשון, 28 ביוני 2020

מדד מלניק למצב המשק ירד ב-11.7 אחוז במצטבר חודשים אפריל ומאי

ירידת המדד בחודשים אפריל ומאי משקפת ירידה של כ-12 אחוזים בתוצר העסקי של המשק
על פי אומדן שמרני, התוצר העסקי של ישראל ירד, בשנת 2020, בכ-5.7 אחוזים
   לחץ על הגרף להגדלה


מדד מלניק למצב המשק ירד ב-11.7 אחוזים במצטבר בחודשים אפריל ומאי 2020. קשיים סטטיסטיים, בשל שבר בסדרות הנתונים ובעיות בניכוי גורמי העונתיות, אינם מאפשרים להפריד את הירידות החודשיות של המדד לחודשים אפריל ומאי. על פי אומדן שלנו, בחודש אפריל, מדד הייצור התעשייתי מנוכה עונתיות, ירד ב-17.6 אחוזים, ומדד הפדיון בענפי המסחר והשירותים ירד ב-17.3 אחוזים (ראו הערה להלן). יבוא תשומות לייצור המקומי, המהווה רכיב מרכזי במדד היבוא, ירד בחודש מאי ב-11.3 אחוזים.

על פי חישוב שמרני, המניח התייצבות של הפעילות הכלכלית עד סוף 2020 ברמה של חודש מאי, ניתן לאמוד את הירידה השנתית בתוצר העסקי של ישראל בשנת 2020 בכ-5.7 אחוזים. מדד מלניק מצביע בבהירות שכלכלת ישראל נמצאת במיתון עמוק. ירידה שנתית של התוצר העסקי בסדר גודל שנתי של 5.7 אחוזים, המהווים ירידה של כ-7.4 אחוזים בתוצר לנפש, לא נצפתה מעולם בישראל מאז הקמת המדינה. 
 
הערה חשובה על נתוני המדד לחודש מאי: בשל קשיים במדידה, לא פרסם הלמ"ס נתונים מנוכי עונתיות (לחודשים מארס ואפריל) למדד הייצור התעשייתי ולחלק ממדדי הפדיון של ענפי המשק. הנתונים בהם אנו משתמשים עבור האינדיקטורים הנ"ל, מחושבים על בסיס הנתונים המקוריים, ללא ניכוי עונתיות, ועל מקדמי עונתיות של שלושת השנים האחרונות; מכאן שהם עלולים להשתנות לכשיפרסם הלמ"ס נתונים רשמיים.

רכיבי מדד מאי כוללים: ירידה של 17.6% במדד הייצור התעשייתי בחודש אפריל, לאחר ירידה של 3.0% בחודש מארס; ירידה של 17.3% בפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש אפריל לאחר ירידה של 9.6% בחודש מארס; ירידה של 8.9% במדד היבוא בחודש מאי, לאחר עלייה של 3.7% בחודש אפריל וירידה של 3.1% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש מארס, לאחר עלייה של 0.1% בחודש פברואר.
   לחץ על הלוח להגדלה


   לחץ על הגרף להגדלה


אין תגובות: