יום רביעי, 3 ביוני 2020

מדד מלניק למצב המשק ירד ב-0.5 אחוז בחודש אפריל

ירידת המדד בחודש אפריל היא חסרת תקדים בכלכלת ישראל
בחודש מרץ בא לסיום מחזור עסקים ממושך המכונה "גידול תוצר ממושך"
  לחץ על הגרף להגדלה


מדד מלניק למצב המשק ירד ב-0.5 אחוזים בחודש אפריל 2020. מדד אפריל מהווה איתות ראשון לפגיעה הכלכלית של מגפת הקורונה במשק הישראלי. השפעה מלאה יותר תתקבל במדד חודש מאי. על פי אומדן שלנו בחודש מרץ, מדד הייצור התעשייתי מנוכה עונתיות, ירד ב-4.0 אחוזים ומדד הפדיון בענפי המסחר והשירותים ירד ב-9.7 אחוזים (ראו הערה להלן). זיהוי מחזורי עסקים בישראל על פי מדד מלניק מצביע כי בחודש מרץ בא לסיום מחזור ממושך המכונה "גידול תוצר ממושך". מחזור זה החל בחודש יוני 2010, עקב המשבר הפיננסי הגדול (ראו איור 1 המצ"ב). המחזור החדש, המתחיל במרץ 2020, הוא ללא ספק מחזור של מיתון, שנגרם על ידי מגפת הקורונה.
 
הערה חשובה על נתוני המדד לחודש אפריל: בגלל קשיים במדידה, לא פרסם הלמ"ס נתונים מנוכי עונתיות (לחודש מרץ) למדד הייצור התעשייתי ולחלק ממדדי הפדיון של ענפי המשק. הנתונים שאנו משתמשים עבור האינדיקטורים הנ"ל, מחושבים על בסיס הנתונים המקוריים, ללא ניכוי עונתיות, ועל מקדמי עונתיות של שלוש השנים האחרונות; מכאן שהם עלולים להשתנות כאשר יפרסם הלמ"ס נתונים רשמיים.

רכיבי מדד אפריל כוללים: ירידה של 4.0% במדד הייצור התעשייתי בחודש מרץ, לאחר עלייה של 0.2% בחודש פברואר; ירידה של 9.7% בפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש מרץ לאחר ירידה של 1.5% בחודש פברואר; עלייה של 2.3% במדד היבוא בחודש אפריל, לאחר ירידה של 0.7% בחודש מרץ ועלייה של 0.1% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש פברואר, לאחר ירידה של 1.2% בחודש ינואר.
  לחץ על הלוח להגדלה
 לחץ על הגרף להגדלה

אין תגובות: