יום רביעי, 29 ביולי 2020

מדד מלניק למצב המשק ירד ב-1.1 אחוז בחודש יוני


המדד מצביע על המשך ירידה בפעילות המשקית אם כי מסתמנת בלימה מסוימת בירידה
על פי אומדן שמרני, התוצר העסקי של ישראל ירד, בשנת 2020, בכ-6.4 אחוזים

לחץ על הגרף להגדלה




מדד מלניק למצב המשק ירד ב-1.1 אחוזים בחודש יוני 2020. קשיים סטטיסטיים, בשל שבר בסדרות הנתונים ובעיות בניכוי גורמי העונתיות, ממשיכים להקשות על מתן תמונה חודשית מדויקת לחודשים אפריל, מאי ויוני. על פי אומדן שלנו, הירידות החדות של מדד היצור התעשייתי ומדד הפדיון בענפי המסחר והשירותים בחודש אפריל, התקזזו על ידי עליות בסדר גודל דומה בחודש מאי. למרות זאת, רמת מדד הייצור התעשייתי והפדיון בענפי המסחר והשירותים בחודש מאי, נמוכה בכ-7.1 ו-13.7 אחוזים בהתאמה, לעומת רמתם בחודש פברואר. יבוא תשומות לייצור המקומי, המהווה רכיב מרכזי במדד היבוא, עלה קלות בחודש יוני ומסמן בלימת התדרדרות הפעילות המשקית. ירידה דרסטית נרשמה במספר משרות בחודש אפריל, שהוא חודש של סגר כמעט מלא.
על פי חישוב שמרני, המניח התייצבות של הפעילות הכלכלית עד סוף 2020 ברמה של חודש יוני, ניתן לאמוד את הירידה השנתית של התוצר העסקי של ישראל בשנת 2020 בכ-6.4 אחוזים ושל התוצר העסקי לנפש בכ-8.0 אחוזים. אומדנים אלה מצביעים על כך שכלכלת ישראל נמצאת במיתון עמוק. 
 
הערה חשובה על נתוני המדד לחודש מאי: בשל קשיים במדידה, לא פרסם הלמ"ס נתונים מנוכי עונתיות (לחודשים מארס, אפריל ומאי) למדד הייצור התעשייתי ולחלק ממדדי הפדיון של ענפי המשק. הנתונים בהם אנו משתמשים עבור האינדיקטורים הנ"ל, מחושבים על בסיס הנתונים המקוריים, ללא ניכוי עונתיות, ועל מקדמי עונתיות של שלושת השנים האחרונות; מכאן שהם עלולים להשתנות לכשיפרסם הלמ"ס נתונים רשמיים.

רכיבי מדד יוני כוללים: עלייה של 16.7% במדד הייצור התעשייתי בחודש מאי, לאחר ירידה של 17.7% בחודש אפריל; עלייה של 15.9% בפדיון של ענפי המסחר והשירותים בחודש מאי לאחר ירידה של 16.0% בחודש אפריל; עלייה של 1.3% במדד היבוא בחודש יוני, לאחר ירידה של 7.2% בחודש מאי וירידה של 27.6% במספר משרות השכירים בסקטור העסקי בחודש אפריל, לאחר ירידה של 3.4% בחודש מארס.
לחץ על הלוח להגדלה

 לחץ על הגרף להגדלה


אין תגובות: